Ūsiņi.

Bišu Andra uzruna Ūsiņos. Bitēs

Vai Lieldienās olas ēdat ticības dēļ? Jāņu uguni kurinat aiz reliģiskās pārliecības? Lielāko tiesu tā ir jautrošanās, vēlāk – arī tradīciju turpināšana. Ticība ir katram sava sapratne par lietu kārtību pasaules izplatījumā. To biežāk piedzīvo un atskārst nekā iemācās. Un tad pamazām izrādās, ka tēvutēvu tradīcijās ir slēpies kas vairāk nekā tikai relaksēšanās, ka arī šo izdarību metafiziskajā aspektā ir ļoti daudz racionālā. Bet visa atskārsmei ir savs laiks un secība.

Vispirms strīdīgais jautājums:

1. KAD ŪSIŅI SVINAMI?

Ūsiņi pieder pie grūti aprēķināmajiem starpsvētkiem. Lai tos noteiktu pēc Zemes orbītas (pēc „Saules”) ir jābūt zvaigžņu lūkotavām un labām astronomijas zināšanām. Iespējams, ka „krīvu laikos” to varēja un, pilnīgi noteikti, mēs to varam šodien. Taču tradīciju pierakstīšanas laikos – 19. gs. beigās – 20.gs sākumā – zemnieki izlīdzējās ar tolaik pieejamajām iespējām: baznīcas kalendāru, mēness kalendāru un dabā vērojamām pazīmēm. Un tā Ūsiņi, līdzīgi citiem starpsvētkiem ir stipri izplūduši laikā.

Ar Svētes, Staļģenes un Auces folkloristiem tos simboliski jau pieminēju Jurģu dienā. Citi to dara Valpurģu naktī – otrajā pilnmēnesī pēc Saules kalendāra Lieldienām. Vēl citi – otrajā jaunmēnesī pēc Lieldienām (šogad 11.maijā). Visbeidzot – Ūsiņu maģiju saista ar pirmo ganu dienu, tātad – klimatiskajiem apstākļiem un zāles augšanu. Tieši tādas – Ūsiņu kā pirmās ganu dienas izdarības – es atceros pie saviem vecvecākiem. Tradīciju kopšanai der jebkurš datums, bet sakrālajiem svētkiem, manuprāt, jābūt pēc Saules kalendāra, jo mēs esam Saules tauta. Tas, protams, ir mans personīgais uzskats. Šogad tā bija nakts no ceturtā uz piekto maiju.

2. KO ŪSIŅOS SVINAM?

Cilvēku uztverei un attieksmei pret tradīcijām ir vairāki līmeņi. Šie vairākie līmeņi ir bijuši vienmēr un visos laikos.

– Mūsu pasaules centrs un saturētājs ir Saule. Tā nosaka gan dievadēla Ūsiņa nākšanu, gan visas citas gadskārtas. Tādējādi Ūsiņus var uztvert kā vasaras sākumu, kā vasarsvētkus.

– Otrs aspekts – daba, dzīvība – tā ir svēta, dievišķa. Ūsiņš nes dzīvības enerģiju dabā un mēs svinam tās pieplūdumu.

– Trešais aspekts – pārpasaulīgais, metafiziskais. Visos laikos ir bijuši cilvēki, kas sajutuši šo viņsaules telpu, ar savām darbībām centušies to ietekmēt. Visaktīvākā metafiziskās pasaules iespaidošana notiek caur mūsu sajūtām. Uz tām vērstas visas svētdarbības – ziedošana, sakrālā deja, dziesma un viss cits, ko rituālā darām.

Folklora rāda, ka Ūsiņš profānajā līmenī var būt zirgu, traktoru un auto aizbildnis, bet sakrālajā līmenī – zirgs ir tikai simbols. Ūsiņš ir dzīvības spara, nevis zirgu aizgādnis. Zirgs ir mītiskais vīrišķās, šaurākā skatījumā – seksuālās – dzīvības enerģijas nesējs.

Visus iepriekšējos gadus Ūsiņus svinējām tur kur bija zirgu klātbūtne. Šogad apzināti to daru savā sētā uzsverot tieši šo – pārpasaulīgo, metafizisko un “nefolkloristisko” aspektu. Mācamies svētkus svinēt kur ir mūsu tauta (pilsētā) un tajos (bezzirgu) apstākļos, kuros vadam savu ikdienu.

3. KĀ ŪSIŅI SVINAMI?

Ūsiņi ir ļoti skarbas vīrišķās enerģijas vairošanas rits. Vēsturiski tie ir arī visasiņainākie no visiem tradīciju aprakstos minētajiem – šai ziņā pārspējot pat savu rudens pārenieku – Mārtiņu jeb Helovīnu. Klasiskajā variantā Ūsiņu darbības pamatā veica vīri, taisot asinsupurēšanu staļļos, rituālās vagas dzīšanu tīrumā (kailam arot zemi) un pusnakts buršanos dzīvības enerģijas daudzināšanai. Sievām un meitām atlika tikai konstatēt, kā viņu vīri un puiši pavasarī mainās un izstaro pavasara spēku un seksuālo enerģiju. Mēs pat pie pantāga gatavošanas pielaižam sievietes, un Ūsiņus pārvēršam romantiski dziesmotā piknikā… Tas, droši vien tādēļ, ka, pēc ezotēristu mācībām, nu pasaulē dominē sievišķā enerģija.

Ūsiņi varētu būt vispiemērotākais laiks zēnu iesvētībai puišu kārtā. Par šādas mistērijas radīšanu derētu padomāt… Bet pagaidām nekas cits neatliek kā pieturēties pie tā, kas mums ir beidzamo gadu laikā iestrādājies. Tas vairāk atbilst viedoklim, ka katrā no mums ir gan sievišķā gan vīrišķā enerģija un šajā rituālā mēs modinām dzīvības enerģiju sevī. Tas ir – Ūsiņa ērzeli sevī!

Galarezultātā vēlos, lai ikviens gūtu reliģisku dvēseles piepildījumu, bet mūsu zintēšana būtu pietiekami spēcīga, lai strādātu un ietekmētu ikdienu katram rituāla dalībniekam.

Autors: Gunta Saule

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: